SELAMAT DATANG

Blog ini memberikan khidmat nasihat kesihatan dan penjelasan secara saintifik dan holistik meliputi masalah kesihatan fizikal, mental, emosi dan spiritual khususya berkaitan kecantikan, kecerdasan dan sukan bina badan. Setiap pertanyaan amat dihargai dan semoga tulisan dalam blog ini bisa membantu mencapai matlamat anda. Untuk mendapatkan perkhidmatan atau rawatan, sila hubungi saya melalui borang yang disediakan di sebelah kanan

Wednesday, January 18, 2017

Kenapa Perlu Fitness?

Setiap orang sebenarnya telah menetapkan halatuju sama ada sedar atau tidak. Tahukan anda, semakin anda menyedarinya, maka semakin kuat dorongan untuk anda mencapainya. Halatuju ini diistilahkan sebagai MOVING. Ia didorong oleh tindakan semulajadi manusia yang sentiasa bersifat keluh kesah (Al-Ma'arij ayat 19 hingga 21) untuk menghindari atau mendapatkan sesuatu yang kita inginkan. Tanya soalan kepada diri kenapa kita ingin cantik, sado, fitness? Jawapannya ialah pendorong kepada kita ingin mendapatkannya.

MOVING TOWARD

Kita semua mahu kelihatan cantik / sado / fitness sama ada untuk lihat oleh orang lain terutama pasangan atau untuk kepuasan diri sendiri. Bukan sekadar cantik / sado / fitness untuk molek dipandang secara fizikal semata, kelebihan lain ialah;
  1. Sihat dan sukar dihinggapi penyakit terutama penyakit kronik atau masalah kesihatan yang menyulitkan kehidupan seperti kencing manis dan darah tinggi yang menyebabkan sekali sekala sakit kepala (berkaitan darah tinggi), lelah (berkaitan kolesterol dan jantung), mengantuk (berkaitan kencing manis), kerungsingan (berkaitan urik asid) dan sebagainya.
  2. Rajin dan ringan melakukan kerja harian serta semua pekerjaan fizikal menjadi mudah dan cepat disiapkan tanpa masalah.
  3. Prestasi meningkat apabila daya tumpuan meningkat. Ia amat berkaitan dengan sumber rezeki yang meningkat dengan izin Allah.
  4. Keharmonian rumah tangga dan kebahagian hubungan suami isteri apabila labido meningkat.
  5. Kedamaian rasa pada tubuh badan apabila tubuh dapat menikmati kerehatan yang sempurna, rasa tidur yang puas dan sentiasa bertenaga apabila sistem peredaran darah sangat baik.
MOVING AWAY

Tidak mahu kelihatan hodoh, hilang keyakinan diri antara alasan yang baik untuk dijadikan MOVING AWAY. Namun antara faktor lain yang mungkin wujud dan perlu dibongkarkan oleh setiap orang ialah
  1. Sakit dengan kerap kerana sistem tubuh lemah, peredaran darah lemah, nutrient tidak dapat diserap dengan baik oleh tubuh, peningkatan paras kolesterol yang tidak baik dan melemahkan jantung atau menurunkan tahap kesihatan secara menyeluruh.
  2. Malas akibat tubuh yang kurang cergas, tiada mood melakukan sesuatu, menangguhkan kerja dan impian tidak terlaksana.
  3. Kemerosotan atau kesempitan rezeki disebabkan kurang daya fokus dan penurunan prestasi kerja. Ia boleh berlaku pada usia yang masih muda.
  4. Kerungsingan disebabkan oleh sistem hormon yang tidak normal dan semakin pasif.
  5. Kelesuan dan keletihan akibat tubuh mengalami katabolik atau menyusutan tenaga tubuh serta tubuh tidak mendapat mentafsir kerehatan.
ON WAY

Kita tidak boleh pilih yang masa lebih baik sama ada MOVING AWAY atau MOVING TOWARD, kedua-duanya ada kebaikan dan kelebihan untuk digunakan dalam sesuatu keadaan berdasarkan peta atau sejarah minda. Soalnya ialah sejauh mana kita menyedari wujudnya faktor MOVING dalam diri anda.

Kita perlu meletakkan sasaran yang tinggi untuk memudahkan kita mencapai sasaran yang rendah. Tidak semestinya kita perlu capai apa yang kita sasarkan tetapi yang penting ialah usaha yang menjadikan kita berada di atas jalan untuk mencapai matlamat tersebut yang paling penting.


Sentiasa wujudkan pendorong ini kerana kesannya sangat kuat. Setiap hari tanyalah soalan kenapa kemudian dengan jawapan itu lakukan workout dengan penuh semangat dorongan. Jawapan itu mungkin banyak, oleh itu jadikan ia pendorong berbeza setiap hari. Semoga anda berjaya menjadi cantik, fitness dan sado, aamin.

Rujukan;
1. Surah Al Ma'arij ayat 19 hingga 21. https://quran.com/70/19-21
Sesungguhnya manusia itu dijadikan bertabiat resah gelisah (lagi bakhil kedekut) [19]; Apabila ia ditimpa kesusahan, dia sangat resah gelisah [20]; Dan apabila ia beroleh kesenangan, ia sangat bakhil kedekut [21];
2. Graphic source Amir Khan tranformation https://www.youtube.com/watch?v=1aVw1gZ9Ncg
3. Kaedah NLP Moving Away dan Moving Toward https://www.youtube.com/watch?v=YECFDNd4QD8
4. Meta Program NLP http://www.nlpls.com/articles/metaPrograms.php
5. Difinisi Labido https://en.wikipedia.org/wiki/Libido
6. Katabolik https://en.wikipedia.org/wiki/Catabolism
7. Graphic source bodybuilding divisions https://www.instagram.com/p/BMa8WQtBc_Z/
8. Bodybuilding discipline http://www.ifbb.com/our-disciplines/
 

No comments:

Post a Comment